Friday, July 27, 2007

Vel hjemme

Lige inden afgang skrev jeg "Hvor er hjemme":

Duflerne er pakket og i morgen går turen over Atlanten. Jeg glæder mig som et lille barn til at dufte dansk sommer igen: havet, vinden, græsset, træerne, ... Men skal jeg hjem til Danmark, på ferie i Danmark, på besøg i Danmark eller hvad er det man gør, når man som udlandsdansker tager nogle uger til Danmark.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er hjemme lige nu - det er her vi har en dagligdag, som vi holder meget af - og at vi er på vej ud, men kan dét ude være ét hjemme? Ja, for vi skal ud til noget barndomsvelkendt, vi skal ud til bedsteforældrene som bor, hvor de har boet de sidste 100 år... og for mig lyder det helt rigtigt at sige: hjem til mor, hjem til far, hjem til Danmark, hjem til Boulder, hjem til Colorado og hjem at holde jul, hvis det ellers var årstid for det! Det er da en gave at have mange steder man føler sig hjemme.

Nu er vi så vel hjemme efter at have været hjemme!

2 comments:

Unknown said...

Det er nemlig en gave - og velkommen hjem!

Ligesom der var nogle, der var glade for, at I var hemme i DK, så er der nu også nogle, der er glade for, at I er hjemme i Boulder. Jeg har savnet de daglige møder over telefonen.

Sara said...

Jep, vi må jo leve op til de amerikanske standarder for brug af telefon ;-)